Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nie ma dodatku wychowawczego w przedszkolach .....
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]
aza17-01-2008 15:25:35   [#01]

kochane koleżanki z przedszkoli:

z uzasadnienia do zmiany rozporządzenia:

3. Przewidziana w § 1 pkt. 1 projektowanego rozporządzenia zmiana ma na celu likwidację niejasności interpretacyjnych związanych z uprawnieniem nauczycieli do dodatku funkcyjnego z tytułu sprawowania dodatkowej funkcji w szkole. Dotychczasowe niejednoznaczne brzmienie § 5 zmienianego rozporządzenia powodowało, iż wbrew intencjom ustawodawcy dodatek funkcyjny (zgodnie z art. 30 ust. 2 Karty Nauczyciela dodatek uzależniony jest od zamkniętego katalogu przypadków tj.: od powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji) przyznawano nie tylko w związku ze zwiększeniem odpowiedzialności i obowiązków nauczycieli wychowawców klasy w szkole, ale także z racji zatrudnienia w jednym z typów jednostek organizacyjnych systemu oświaty (przedszkole).

W tym względzie zmiana ma zatem wyeliminować występujące sytuacje, w których na poziomie jednego samorządu uprawnieni do dodatku funkcyjnego, byli zarówno nauczyciele, którzy sprawowali dodatkowe, szczególne funkcje, istotnie wyróżniające ich od innych nauczycieli zatrudnionych w danej szkole (wychowawca klasy), jak równie inni, którzy na poziomie danej jednostki organizacyjnej (przedszkola) – nie mieli powierzonego stanowiska lub nie sprawowali funkcji, a otrzymywali dodatek wyłącznie z faktu zatrudnienia w danym typie szkoły, placówki (przedszkolu).

 

aza17-01-2008 15:38:26   [#02]

z  tekstu rozporządzenia:

par. 5.

2) sprawowanie funkcji:

a) nauczyciela wychowawcy opiekucego si oddziałem w szkole wymienionej w

art. 2 pkt 2 lit. a) - c) ustawy z dnia 7 wrznia 1991 r. – o systemie wiaty

(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. ) albo nauczyciela

wychowawcy opiekucego sklaw szkole artystycznej, w której odbywa

szacia ogólnodospne,

 

czyli tylko szkoły - SP, GIM, ponadgimnazjalne.....

DYREK17-01-2008 16:26:51   [#03]

a roczne przygotowanie przedszkolne realizowane w SP ?

chyba też bez dodatku za wychowawstwo

beera17-01-2008 16:45:21   [#04]
co to za rozporządzenie?
beera17-01-2008 16:45:47   [#05]
tzn- co to za projekt
aza17-01-2008 16:52:37   [#06]
nowy o wynagrodzeniach, ten z wczoraj....
aza17-01-2008 16:54:41   [#07]
http://www.men.gov.pl/bip/akty_projekty/projekt_rozporzadzenia_20080116_wynagrodzenia.pdf
kapika17-01-2008 16:58:09   [#08]
Ja się boję, że niektóre nauczycielki odejdą z przedszkoli do szkoły. Już miałam takie sytuacje, przychodziły młode nauczycielki mówiąc, że "fajnie się tu pracuje, ale pani wie w szkole będe miała wakacje, ferie, mniejsze pensum", teraz do tego dojdzie dojdzie inne wynagrodzenie...
bratek17-01-2008 18:24:20   [#09]
W zerówce  przy SP chyba jednak zostaje dodatek??? Jak to interpretujecie?
joljol17-01-2008 18:40:47   [#10]
zerówka to oddzial przedszkolny i nadal wychowanie przedszkolne a nie szkoła podstawowa
Macia18-01-2008 08:13:37   [#11]
a jak w regulaminie op są dodatki za wychowawstwo dla n-li p-li to będziemy je wypowaidać gdy rozporządzenie wejdzie w życie?
Benigna18-01-2008 08:17:53   [#12]
Analizowałam na logikę (bom nie prawnik) projekt rozporządzenia i takie oto czarne myśli mi się pojawiły:

Obawiam się, że podzielono nauczycieli wychowania przedszkolnego na pracujących w szkole (art.2 ust. 2 UoSO - szkoły) i w przedszkolu (art. 2 ust.1 UoSO - przedszkola) i tym z przedszkoli prawo do otrzymywania dodatku funkcyjnego odebrano.

A to dlatego, że nauczycielom w szkołach można będzie powierzyć funkcję wychowawcy i zapłacić dodatek - jeśli op taki uchwali, bo mu nikt nie zarzuci łamania prawa. Natomiast w przedszkolu, nawet jakby op chciał nie będzie mógł powierzyć funkcji wychowawcy ani jednej nauczycielce, bo to nie będzie zgodne z rozporządzeniem.

W pkt 3 uzasadnienia wprawdzie mówi się, ze nauczycielkom przedszkoli płaciło się dodatek tylko dlatego, że były tam zatrudnione i to chce się wyeliminować, ale w efekcie zmiany §5 rozporządzenia zabrano im możliwość formalnego powierzenia funkcji w ogóle.
Renatka18-01-2008 09:26:31   [#13]
może najpierw określić co to znaczy wychowawca i jego zakres obowiązków względem ucznia, wychowanka to wtedy może wyjdzie, że i nauczyciele przedszkola pełnią tę rolę ponad swoje normalne obowiązki.Bo czy nauczyciel matematyki organizuje spotkania z rodzicami, przeprowadza wywiady rodzinne ,przygotowuje opinie itd............
Benigna18-01-2008 09:54:28   [#14]
Wychowują wszyscy nauczyciele - to nie ulega wątpliwościom.
Rozumiem, że w szkołach nauczyciele otrzymują powierzenie funkcji wychowawcy konkretnej klasy i wraz z tym katalog obowiązujących go czynności dodatkowych.
Za te dodatkowe czynności płaci się ów dodatek funkcyjny. I to jest w porządku.

W przedszkolu też powinno tak być (nie było, bo nie powierzałyśmy takiej funkcji przecież), tzn. powinno się powierzyć jednej nauczycielce funkcję wychowawcy wraz z katalogiem dodatkowych czynności, które w ramach tej funkcji wykonuje. Druga pracująca w danej grupie nauczycielka nie otrzymywałaby dodatku i czynności nie wykonywała (np. nie prowadziłaby zebrań z rodzicami, nie robiła statystyki związanej z obecnością dzieci itd.). Wiem, że byłyby dąsy, ale wtedy nie pojawiłaby się sprawa otrzymywania dodatku za sam fakt pracy w przedszkolu!
Dodatek to dodatek. Za coś dodatkowego :)

Tyle tylko, że przy okazji likwidacji niejasności interpretacyjnych (związanych z uprawnieniem nauczycieli do dodatku funkcyjnego z tytułu sprawowania dodatkowej funkcji) zabrano PRAWO do uzyskania dodatku wszystkim nauczycielkom w przedszkolach. W szkołach nie, bo rozporządzenie przewiduje uprawnienie do uzyskania dodatku - a więc i możliwość powierzenia funkcji (za sam fakt pracy w szkole). Dlatego [#12], napisałam o podzieleniu nauczycieli wychowania przedszkolnego na dwie grupy - pewnie niezamierzonym, ale jednak odbierającym niektóre prawa nauczycielom a możliwości organom prowadzącym.

Myślę, że to jest ważna sprawa.
emeryt18-01-2008 10:05:13   [#15]
Uważam, że Marek w imieniu OSKKO winien zrobić w tej sprawie totalny raban w MEN - nie wiem, może jakieś pismo na cito z argumentami wynikającymi z naszej dyskusji - bo sprawa jest nadzwyczaj poważna.
beera18-01-2008 10:13:50   [#16]
Od pewnego czasu pojawiają się interpretacje dotyczące braku konieczności wypłacania dodatku za wychowawstwo dla nauczycieli przedszkoli. Interpretacja ta ma swoje źródło w niejednoznacznie skonstruowanych przepisach prawach.
Przepisy prawa:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
Załącznik nr 1 - RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
§ 13. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).

Załącznik nr 2 - RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 15. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy
§ 5. Do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono:
2) sprawowanie funkcji:
a) wychowawcy klasy,

Jak widać z przywołanych wyżej przepisów, w każdym z nich występuje inne sformułowanie dotyczące osoby zajmującej się koordynowaniem działań na rzecz wychowanków – jest to raz „nauczyciel”, raz „nauczyciel wychowawca” i wreszcie „wychowawca klasy”.
Z przepisów tych wynika, ze dodatek za pełnienie funkcji wychowawcy nie należy się nauczycielom przedszkoli, należy się natomiast wszystkim innym nauczycielom-wychowawcom, nawet nauczycielom- wychowawcom w szkołach policealnych i szkołach dla dorosłych.

Stowarzyszeni oraz uczestnicy II Krajowej Konferencji Dyrektorów przedszkoli nie mogą zgodzić się z takim stanem rzeczy. Uznając, ze to nie akt prawny, a wypełnianie zadań czyni z nauczyciela wychowawcę, musimy za takiego uznać nauczyciela przedszkola, ponieważ jego zadania w zakresie wychowania są tożsame z zadaniami nauczycieli nauczania zintegrowanego i innymi.

Odebranie dodatku za wychowawstwo, środowisko nauczycielskie odebrało ze smutkiem, jako świadczące o niedocenianiu ich roli w procesie wychowania dziecka.

powtórzymy to pismo, zwłaszcza w części "spod tabeli"

aza18-01-2008 10:29:46   [#17]

myślę, że \

 

ma być skierowane do OSKKO -do konsultowania - trzeba będzie wtedy się wypowiedzieć.

bardzo podoba mi się wypowiedź Beni - zostawić wychowawstwo chociaż jednej z nauczycielek prowadzących grupę (pewnie , że druga robi to samo, ale w tej sytuacji ...)

myślałam już podobnie wcześniej. Bo jaki jest wachlarz tych dodatkowych, szczególnych funkcji, które wyróżniają wychowawcę klasy?

  • odpowiada za zorganizowanie pracy wychowawczej w określonej klasie
  • prowadzi zebrania z rodzicami
  • prowadzi lekcje wychowawcze
  • jeździ z dziećmi na wycieczki
  • kontaktuje się w sprawach dzieci z innymi nauczycielami i specjalistami
  • wpisuje dane dzieci do dziennika
  • liczy frekwencję
  • wypisuje świadectwa

co jeszcze???? generalnie z tych czynnosci WSZYSTKIE wykonuje również nauczyciel przedszkola. (poza świadectwami, ale za to nasze maja arkusze obserwacji i karty ewaluacji dzieci)

Jeśli traktować to jako czynności DODATKOWE i SZCZEGÓLNE w szkole, (a szkoła w/g UOSO jakwiemy to przedszkole też) to nauczyciel w przedszkolu może odmówić wykonywania czynności dodatkowych i szczególnych, za które nie otrzyma wynagrodzenia. W szkole przeciez by miał . A zgodnie z UOSO... itd.

to kto te czynnoś ci w przedszkolu wykona???? (te dodatkowe???)

Pewnie dyrektor...... bo od dawna dodatku za wychowawstwo nie ma....

aza18-01-2008 10:30:43   [#18]

o, nie widziałam asi...

 

emeryt18-01-2008 10:35:44   [#19]
no i jeszcze wprowadzenie wczesnego wspomagania dziecka - tam to jest dopiero praca wychowawcy - i z dzieckiem i z rodzicem. A ostatnio takich dzieciaczków jest coraz więcej w przedszkolach.
beera18-01-2008 10:39:56   [#20]

najlepiej azo zrobic kompilację mojego i twojego

Z przepisów tych wynika, ze dodatek za pełnienie funkcji wychowawcy nie należy się nauczycielom przedszkoli, należy się natomiast wszystkim innym nauczycielom-wychowawcom, nawet nauczycielom- wychowawcom w szkołach policealnych i szkołach dla dorosłych.

p..............mogą zgodzić się z takim stanem rzeczy. Uznając, ze to nie akt prawny, a wypełnianie zadań czyni z nauczyciela wychowawcę, musimy za takiego uznać nauczyciela przedszkola, ponieważ jego zadania w zakresie wychowania są tożsame z zadaniami nauczycieli nauczania zintegrowanego i innymi.
i tu katalog zadań fajnie byłoby wypisać:



Odebranie dodatku za wychowawstwo, środowisko nauczycielskie odebrało ze smutkiem, jako świadczące o niedocenianiu ich roli w procesie wychowania dziecka.

aza18-01-2008 10:56:43   [#21]
to dobry pomysł.....
agniśka18-01-2008 10:57:52   [#22]

 

To najlepiej świadczy o nieznajomości roli nauczyciela przedszkola... w zawodzie pracuję 25 lat i tyle problemów wychowawczych ile pojawia się teraz nie było nigdy... Po raz kolejny okazało się, że jesteśmy nauczycielemi gorszej kategorii, i znowu brak spójności pomiędzy aktami prawa oświatowego . Należałoby zastosować rozzumienie zaczerpnięte z Ustawy o Systemie Oświaty... to może mi ktos wytłumaczy jak to jest....w przedszkolu musi być program wychowawczy, a nie ma wychowawców, to co wszystko " samo sie robi"???? kolejny absurd prawny Pozdrawiam

beera18-01-2008 11:02:42   [#23]

to mnie interesuje jeszcze:

Z przepisów tych wynika, ze dodatek za pełnienie funkcji wychowawcy  należy się natomiast wszystkim innym nauczycielom-wychowawcom, nawet nauczycielom- wychowawcom w szkołach policealnych i szkołach dla dorosłych.

to jakby dalej jest aktualne?

dota c18-01-2008 11:05:37   [#24]
Ale się w szkołach dla dorosłych można nawychowywać! Fiu, fiu, fiu
Norman Bates18-01-2008 11:09:05   [#25]
A jednak się należy ....

Rada gminy może przyznać dodatek funkcyjny za wychowawstwo nauczycielom zatrudnionym nie tylko w szkołach, ale i w przedszkolach.

(...) Użyte w przepisach rozporządzenia wykonawczego określenie klasa stanowi przy tym wyrażenie zamienne dla nazwy podstawowej jednostki organizacyjnej placówki oświatowej zwanej oddziałem. W konsekwencji brak jest ograniczenia prawa do dodatku funkcyjnego z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy wyłącznie do nauczycieli zatrudnionych w szkołach (...)

http://administracja.infor.pl/sprawy-spoleczne/oswiata/66361,Dodatek-dla-nauczycieli-w-szkolach-i-przedszkolach.html
aza18-01-2008 11:11:26   [#26]

Leszek w wymianie tak to okreslił:

a)    nauczyciela -wychowawcy opiekującego się oddziałem w szkole wymienionej w art. 2 pkt 2 lit. a) – c)

/dopisek mój - szkoły:

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego, 

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne/,

 

wygląda na to, że tak..... bo nie jest przecież w rozporzadzeniu płacowym określone, że tylko część szkół ponadgimnazjalnych.....

 

aza18-01-2008 11:14:28   [#27]

Norman Bates -

tak było do przedwczoraj...

nowe rozporządzenie, a właściwie jego projekt, o ktorym dyskutujemy zmienia ten stan prawny i dokładnie okresla typ szkół, gdzie należy się nauczycielowi dodatek....

jaga3718-01-2008 11:41:23   [#28]
w ostatnim numerze Monitora Prawnego Dyrektora czytałam że Naczelny Sąd Addministracyjny z 29 listopada 2006 r. wydał wyrok pozytywny w tej sprawie  a dodatkowo w wyroku z 12 pażdziernika 2007r. sąd stwierdził że odebranie wychowawstwa w przedszkolu było nieuzasadnione. czyżby teraz to zmienili? i znowu zabrali wychowawstwo?
aza18-01-2008 11:44:13   [#29]

jaga37 -

no przeciez dlatego założyłam ten wątek!!!!!!!!!!!!

sprawa jest z 16. 01. 2008 !!!!!!

to jest w projekcie nowego rozporządzenia płacowego!!!!!!


post został zmieniony: 18-01-2008 11:44:54
Grazia18-01-2008 13:51:06   [#30]

Ten projekt to skandal!!!! A dyskryminacja nauczycieli przedszkoli coraz bardziej wzrasta (dodam brak ferii, krotsze urlopy w wakacje, niższa stawka za godziny ponadwymiarowe i zastepstw, praca na 2 zmiany,itd...)

Mam wrażenie, że pomyslodawcy w ogóle nie wiedza na czym polega praca nauczyciela w przedszkolu. A jest ona trudniejsza niz w szkole. To tutaj przeciez dziecko otrzymuje na starcie zyciowym elementarne podstawy wychowania. Mało tego, wychowujemy niejednokrotnie rownież rodziców, bo z nimi mamy stały kontakt w każdej porze dnia. Często wychowujemy dzieci nawet za rodzicow, bo w prawie każdej grupie trafia się kilkoro dzieci, ktorym przydałaby się "super niania".

Może z przedszkoli chca zrobić przechowalnię dzieci?????

 

aza18-01-2008 13:53:44   [#31]

mnie martwi jeszcze jedna sprawa...

nie wiem jak u Was- ale u nas w miescie potworne braki kadrowe w przedszkolach...

wakat prawie w każdej placówce...

no a taki posumięcie ze strony MEN-u nie zachęcą do pracy w przedszkolu....

Grazia18-01-2008 14:12:54   [#32]
Sporo nauczycieli w tym roku u nas wybiera się na wczesniejsza emeryturę. Nauczycieli ubedzie...ale....Sporo jest też przenoszonych ze szkół, bo w szkole nadmiar nauczycieli i niż demograficzny, a etat pracy w przedszkolu to sposob ucieczki przed bezrobociem. W dzisiejszych czasach wazne miec prace i wypłatę...Nie kazdy jednak nauczyciel przeniesiony ze szkoły wytrzymuje tempo pracy, sposob prowadzenia zajeć (bo trzeba miec predyspozycje) i zwiekszony poziom hałasu podczas zabaw dowolnych.
beera18-01-2008 14:14:42   [#33]

Grazia

na argument "w przedszkolu praca jest trudniejsza niz w szkole" najlepszy jest kontrargument argument "praca w przedszkolu jest łatwiejsza niż w szkole". Oba argumenty równie mądre, lub raczej równie niemądre.

Sprowadzanie dyskusji do takiego poziomu nie jest nam - dyrektorom szkół i placówek potrzebne.

aza18-01-2008 14:15:29   [#34]

u nas odwrotnie...

brak miejsc w przedszkolach tyle dzieci....

balbina18-01-2008 17:15:44   [#35]

 ZA AZĄ:

wachlarz  dodatkowych, szczególnych funkcji, które wyróżniają wychowawcę klasy:

  • odpowiada za zorganizowanie pracy wychowawczej w określonej klasie TAK
  • prowadzi zebrania z rodzicami TAK
  • prowadzi lekcje wychowawcze TAK
  • jeździ z dziećmi na wycieczki TAK
  • kontaktuje się w sprawach dzieci z innymi nauczycielami i specjalistami TAK
  • wpisuje dane dzieci do dziennika TAK
  • liczy frekwencję TAK
  • wypisuje świadectwa KARTY OBSERWACJI

co jeszcze???? generalnie z tych czynnosci WSZYSTKIE wykonuje również nauczyciel przedszkola. (poza świadectwami, ale za to nasze maja arkusze obserwacji i karty ewaluacji dzieci)

Uważam, że rozporządzenie jest krzywdzące dla nauczycieli przedszkola. Dochodzi nam comiesięczne pisanie planów (w szkole jeden na rok), my również prowadzimy zajęci9a wychowawcze ( w szkole godziny). Nie dziwmy sie że za chwilę nie będzie komu pracować w przedszkolach, gdzie jest gorasza płaca za pracę niż w szkole.

Jak ma wzrastać szacunek dla nauczyciela przedszkola, gdy są oni traktowani jako gorsza grupa nauczycieli - a ktoś (p. minister) dwa dni temu w TV mówił o wzroście znaczenia wychowania przedszkolanego - wielkie dzięki za taką motywację.

Jeśli wprowadzą dla jednej nauczycuielki, to przykro mi, ale druga założy ręce i powie rób sobie sama, bo dostajesz za to kasę - a w przedszkolu, niestety jest ogrom pracy papierkowej.

UFF, ulzyło mi , choc nie do końca.

jaga518-01-2008 17:34:17   [#36]

Chyba nikt z dyr. przedszkoli nie wyobraża sobie powierzenia wychowawstwa jednej nauczycielce. Poza różnymi wiadomymi minusami np. poróżni to nawet zgrane gronoooo naucz. co w rezultacie doprowadzi do gorszej jakości usług świadczonych przez p-la i w ten sposób te przedszkola zejdą na psy....no chyba że jak zwykle podzwigną nas ideały. Mam w mózgu tupiące złośniki...

balbina18-01-2008 17:53:14   [#37]

zapomniałam powiedzieć o organizacji różnorodnych imprez mających integrować dzieci i rodziców z przedszkolem - co oznacza pracę wychowawczą

możnaby tu wymieniać bez końca - i chyba trzeba, by móc stworzyc mocny merytoryczny (ulubione słowo p.minister) dokument przedstawiający stanowisko OSKKo w tej sprawie.

 

kapika18-01-2008 21:43:11   [#38]

W przedszkolach nasze programy to są programy WYCHOWANIA przedszkolnego, a nauczyciele to są nauczyciele WYCHOWANIA przedszkolnego.

I jeszcze jedno, najwięcej czasu nauczycielom w przedszkolu zajmują właśnie sprawy wychowania: zajecia pokazowe dla rodziców, uroczystości, kontakty z rodzicami i to wszystko co już wyżej wypisano.

Dlatego nie wyobrażam sobie, aby dodatek miała otrzymywać tylko jedna nauczycielka.

grażka18-01-2008 21:48:39   [#39]
Ja też. Mamy współpracować, a nie kierować jedna drugą.
joljol18-01-2008 22:18:58   [#40]
 toczycie spory o coś czego nie ma?
rzewa19-01-2008 07:21:58   [#41]

jeśli dodatek ma otrzymywać każda, to po co dodatek??? Nie lepiej wykazać w OP (braki kadrowe) by zwiekszył n-lkom po prostu wynagrodzenie zasadnicze?

i to więcej niż o 10-20 zł ... (tkie dodatki za wych. mają n-le niektórych szkół)

można to zrobić tylko dla n-lek p-la, bo inne są wymagania kwalifikacyjne w p-lu, a zwiększenie wynagr. zasad. może dotyczyć n-li o określonych kwalifikacjach

dodatek jest za coś co ma jedna, a nie ma druga - w przypadku, gdy powinny otrzymywać go wszystkie należy pomyśleć o innym rozwiązaniu...


post został zmieniony: 19-01-2008 07:23:29
Renatka19-01-2008 19:38:39   [#42]
u nas to 100zł a zasadniczej nie można podnieść bo KN nas obowiązuje
OP zawsze traktowało nas na równi z pozostałymi nauczycielami.
Rzewo bardzo Ciebie szanuję, ale w przedszkolu najczęściej jest tak ,że grupę prowadzą dwie nauczycielki i uważm ,że jeżeli mają równą liczbę pracy godzin w grupie np: po 25 lub 22 to obu się należy , motywacyjnym wyróżniam tą która lepiej pracuje.
obie są na zebraniach razem prowadzą karty obserwacyjne, razem jadą na wycieczki z grupą itd..
jerzyk19-01-2008 20:10:27   [#43]
Wychowanie bez wychowawców- kurde, Polak potrafi :-(
 
 
 
Nowe formy wychowania przedszkolnego – rozporządzenie podpisane
Nowe formy wychowania przedszkolnego to propozycja zarówno dla środowisk wiejskich, gdzie dostęp do edukacji jest utrudniony, jak i dla środowisk wielkomiejskich, w których dzieci zagrożone są dziedziczeniem różnego rodzaju problemów społecznych” - mówił Zbigniew Wlodkowski, który w MEN odpowiada za wzrost spójności społecznej, w tym za zwiększanie szans edukacyjnych środowisk zaniedbanych pod względem edukacyjnym.

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 14a ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Przepisy wprowadzone nowelizacją ustawy o systemie oświaty, uchwaloną w dniu 7 września 2007 r. (Dz. U. Nr 181, poz. 1292), stworzyły gminom, innym osobom prawnym, a także osobom fizycznym, możliwość organizowania wychowania przedszkolnego w formach innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych.

 

Edukacja przedszkolna skutecznym środkiem wyrównywania szans

Nasze seminarium stanowi pierwszy etap upowszechniania doświadczeń podmiotów realizujących program »Alternatywne formy wychowania przedszkolnego«. MEN planuje realizację kolejnych regionalnych seminariów, w których uczestniczyć będą wszystkie podmioty realizujące program na terenie danego województwa, we współpracy z Marszałkami województw” – powiedział Minister Włodkowski.
 
 
Benigna20-01-2008 10:32:22   [#44]
Dobra, jak wielu emocjonalnie, to ja też trochę pozgniatam sobie wątrobę:

I co z tego, że my tu się zapewniamy o wzajemnym zrozumieniu, pewne określenia traktujemy (przedszkolanka czy nauczycielka przedszkola) zamiennie, mamy świadomość wykonywanych zadań?
W piątkowej wypowiedzi pana Broniarza w TV pojawiło się określenie: "wychowawczynie przedszkoli". Wielu decydentów tak nas traktuje, jak nazywa.
A, jak się okazuje na podstawie aktów prawnych, słowa mają istotne znaczenie.

Podstawa programowa jest "wychowania przedszkolnego". Z tego punktu widzenia traktuje się nas (instytucję p-la i ludzi w niej pracujących) jako tylko jedną składową procesu edukacji (edukacja to wszak wychowanie i nauczanie). A skoro tak (wychowanie przedszkolne), to jaka tu mowa o dodatkowych czynnościach? Przecież dostajemy pensję za czynności związane z wychowaniem. Integralnie związane...

Podchodźmy emocjonalnie dalej: w szkole są podstawy programowe kształcenia ogólnego. Zatem nauczyciele dostają pensję za nauczanie. Wychowawstwo wiąże się z czynnościami dodatkowymi, podlegającymi dodatkowej zapłacie.

Nauczanie w przedszkolu? Ach prawda trochę tego jest: przygotowujemy do rozpoczęcia nauki w szkole.
No, to nie wiem dlaczego nie dostajemy dodatków za nauczanie :(

Czy pani poseł Szumilas, pełniąca obecnie ważną funkcję w ministerstwie zapomniała o spotkaniach w Miętnem, na konferencji dyrektorów przedszkoli - tam sprawa dodatków za wychowawstwo wybrzmiała...

W taki sposób można sobie pozgniatać wątrobę z nerwów - tylko, po co?

Koleżanki, oprócz emocji - których ujście jest oczywiście ważne i sama sobie dałam powyżej taką możliwość - dawajcie OSKKO również merytoryczne argumenty do konsultacji projektu rozporządzenia :)
aza20-01-2008 13:41:37   [#45]

Beniu - i o to chodzi. Wiadoma sprawa, że my wszystkie czujemy się skrzywdzone (nauczycielki przedszkola) takim zapisem w projekcie rozporządzenia.

Ale tylko konkretne, merytoryczne argumenty pozwolą nam próbować przekonać MEN do zmiany tegoż projektu.

Wychodzi tu teraz sprawa, o której tyle razy mówiono w OSKKO - nieprecyzyjnośc zapisów w aktach prawnych, zła interpretacja....

Tak sie jakoś dziwnie składa, że (choć nas wszyscy przekonują, że tak nie jest, że doceniają wagę I etapu kształcenia) dotyka to często NAUCZYCIELKI przedszkoli.

Że wspomnę w tym miejscu nieszczęsne zniżki na przejazdy (rok temu mówiłam o tej sprawie na KKDP w Miętnem, pytałam Panią Poseł Szumilas)

Uważam, że propozycja asi była bardzo dobra. Pismo w takiej formie jak asia proponuje a do tego KONKRETNE argumenty ( katalg zadań, które dodatkowo wykonuje każdy nauczyciel przedszkola)

rzewa20-01-2008 19:02:00   [#46]
dziewczyny, uważacie, ze "za wychowawstwo" należy się wszystkim n-lom w przedszkolu - czyli przyznajecie MEN rację! Właśnie taki jest koronny argument uzasadnienia projektu.

Nie można perzyznawać dodastku funkcyjnego wszystkim n-lom, bo to przestaje byc wówczas dodatek funkcyjny... :-)

może trzeba pomyśleć nad innym rozwiązaniem...

jeśli zadania n-li przedszkola są większe niż zadania n-la szkoły nie będącego wychowawcą klasy, to może w p-lu powinno być po prostu wyższe wynagrodzenie nauczycielskie...

... A może wogóle odejść od tej struktury wynagradzania: zasadnicze + 16 dodatków, a zacząć ustalać wynagrodzenie indyweidualnie (np. asnalogicznie jak w przypadku prac. niepedagogicznych, albo nawet jeszcze odważniej :-))

może już czas najwyższy zakończyć tę "urawniłowkę" płacową... ??
Benigna20-01-2008 20:52:48   [#47]
Przeważnie staram się być rzeczowa [#12 i #14].
Tak Ewo, przyznaję rację menowi, że dodatek daje się za coś dodatkowego (więc nie wszystkim), jestem tylko zmartwiona konsekwencjami (że w ogóle nikt nie dostanie).

Jestem daleka od uważania "sienależenia" wielu rzeczy wielu ludziom.
Z wyjątkiem tego, że sieMInależy codzienna porcja czekoladki, bo bez tego podupadam emocjonalnie, a poDUPAdnięta dyrekcja w poniedziałek, czy kiedykolwiek to... (nie, nie robię wówczas nikomu nic złego, chyba...)

W moim mieście została otwarta jakiś czas temu czekoladziarnia. Jutro zażyję tam sieMInależącą porcję endorfinek. Hmm
Renatka20-01-2008 22:08:24   [#48]
Jestem za zmianami mam dość socjalnego, zdrowotnego, wychowawczego-dodatku i pozostałych dodatków łacznie z "13 " niech dodadzą do podstawowej pensji, niech mogę dać premię za dobrą pracę, ale niech to robią systemowo, a nie tylko u nas czyli nauczycieli przedszkola wiem ( tak myślę ),że za chwilę wyłączą nas z zawodu nauczyciela i staniemy się Przedszkolankami, z innymi uprawniemiami bo tak jest gdzie inndziej ale niech to będzie przeprowadzone wraz z całą reformą płac znowelizowaniem karty i td..Właściwie to zastanawiam się kto dokona tej zmiany karty
aza20-01-2008 22:17:07   [#49]

rzewa -

generalnie chodzi o to, że zaczyna się różnicować nauczycieli - z krzywdą dla nauczycieli przedszkoli.

Nauczycielki przedszkola mają w związku z "powierzeniem opieki nad oddziałem" dodatkowe obowiązki, to nie tak, że wejdzie na 5 godzin, przeprowadzi zajęcia , wpisze temat do dziennika i szlus.

Wymieniałam te czynności - jest ich dużo więcej.

Nie zgodze się z Tobą, że z racji zatrudnienia w przedszkolu nauczyciel ma być pozbawiony dodatku. Jego obciążenie związane z wychowawstwem jest nie mniejsze, niż w szkole.

Podobno jesteśmy wszyscy takimi samymi nauczycielami, kiedyś sama mi tłumaczyłaś, że kompleksy itp.

To nie kompleksy - po prostu powoli naprawdę spycha się nas do drugiej linii.

zgredek20-01-2008 22:30:21   [#50]

wtrącę się - inaczej rozumie się określenie "wychowawca" w szkołach a inaczej w przedszkolach

w związku z innymi zadaniami

nie można zatem porównywać tych funkcji - bo jak się porównuje - to się dochodzi do absurdów - i sprzeczać się będziemy, że w szkołach też wszyscy nauczyciele wychowują - dlaczego zatem nie mają dodatków funkcyjnych?

przeczytajcie proszę dokładnie to co napisała rzewa

tzreba tutaj naprawdę spokojnych postulatów - takich, żeby nikt nie mógł powiedzieć, że "nie, bo nie"

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]