Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
(OSKKO) ws. zmian w prawie oświatowym,
owocujących centralizacją oświaty, naruszeniem idei
partycypacji obywatelskiej i pomocniczości państwa.
Dotyczy:
projektów – druki nr:
UD228, UD227:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz
niektórych innych ustaw.
Szanowni Państwo
Posłowie na Sejm RP.
Ze względu na
przyjęcie przez Rząd RP projektów ww. zmian w prawie oświatowym, prowadzących do naruszenia konstytucyjnej zasady
pomocniczości państwa i uczynienia polskiej szkoły publicznej
ponownie centralnie sterowaną, archaiczną instytucją, zwracamy się
do Państwa z apelem o odrzucenie przez ich Sejm. Być może projekt
zostanie Państwu przedłożony już w pierwszych dniach grudnia,
począwszy od 1.12.2021.
W
założeniach projektów (druki UD228, UD227): Projekt ustawy
o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw
zwracamy uwagę na następujące plany:
1. Wprowadzenie (w pkt 2.) konieczności uzyskania pozytywnej
opinii kuratora (a więc urzędnika państwowego podległego
ministrowi) podczas powierzania stanowiska dyrektora szkoły/placówki
oraz powoływania na ww. stanowisko;
Nasze uwagi:
Aktualnie prawo nakazuje osiągnięcie
porozumienia kuratora organu sprawującego nadzór pedagogiczny z
organem prowadzącym (czyli najczęściej kuratora z wójtem
/burmistrzem /prezydentem miasta). Stanowczo protestujemy przeciw
zaburzeniu równowagi wpływów władzy samorządowej i władzy centralnej
wobec kluczowego w szkole stanowiska dyrektora szkoły publicznej
samorządowej
2.
Zwiększenie (w pkt. 3 druk UD228) liczby przedstawicieli
kuratora w komisjach konkursowych - z trzech do pięciu, z
zastrzeżeniem, że kurator może zgłosić mniejszą liczbę swoich
przedstawicieli w pracach komisji, ale niezależnie od ich liczby,
w głosowaniu zawsze przysługiwać będzie im łącznie pięć głosów.
Organ prowadzący (wójt, burmistrz prezydent) nadal będzie miał w
konkursie 3 głosy, podobnie nie zmienia się liczby rodziców,
nauczycieli, związkowców.
Nasze uwagi:
Oznacza to zakłócenie równowagi liczby członków komisji konkursu
wyłaniającego dyrektora szkoły, co stanowi naruszenie umowy zawartej
przez społeczeństwo z władzą podczas reformy samorządowej. Samorząd
lokalny i przedstawiciel władzy centralnej (kurator) mają dziś równą
liczbę głosów: po 3. Propozycja wprowadzenia przewagi jednego z
organów zmienia ustrój szkolny na scentralizowany. Należy tu
pamiętać, że również bez zmian proponuje się pozostawić liczbę
głosów rodziców, nauczycieli, związków zawodowych, rezygnując z
umowy traktowania wszystkich stron partnersko.
Deklarację braku zainteresowania ideą konkursu na stanowisko
dyrektora widzimy w propozycji brzmiącej "organ sprawujący nadzór
pedagogiczny będzie mógł zgłosić mniejszą liczbę swoich
przedstawicieli w pracach komisji, którym w głosowaniu zawsze
przysługiwać będzie łącznie 5 głosów". Wydelegowani urzędnicy
kuratorium oświaty mają dysponować głosami urzędników nieobecnych,
którzy nie wysłuchali kandydatów podczas posiedzenia komisji.
3.
Przejęcie przez kuratora decyzji o odwołaniu dyrektora. W pkt
4. (UD228) planuje się „wprowadzenie możliwości złożenia przez organ
sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku do organu prowadzącego szkołę
lub placówkę o odwołanie dyrektora szkoły lub placówki w czasie roku
szkolnego bez wypowiedzenia, w przypadku gdy dyrektor ten nie
zrealizuje w ostatecznym terminie wskazanym przez organ sprawujący
nadzór pedagogiczny zaleceń wynikających z przeprowadzonych
czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego”.
Jeśli organ prowadzący nie odwoła dyrektora szkoły lub placówki w
określonym terminie, „wygaśnięcia powierzenia stanowiska dyrektora
szkoły lub placówki dokona organ sprawujący nadzór pedagogiczny[].
Nasze uwagi:
Niewyjaśnione pozostaje co oznacza plan
odwołania dyrektora po niewykonaniu: „zaleceń wynikających z
przeprowadzonych czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego”.
Katalog takich czynności może być dowolnie obszerny – tak
rozumiane działanie wobec dyrektora może nastąpić z dowolnego powodu,
co więcej ubezwłasnowolniony pozostaje samorząd lokalny, gdyż
przy jego niezgodzie na takie działania urzędników państwowych,
dyrektora odwoła się wbrew woli samorządu. Podobne rozwiązania
projektodawcy proponują wobec usuwania dyrektora przez sam samorząd,
ponieważ proponuje się: „wprowadzenie konieczności uzyskania
pozytywnej opinii kuratora oświaty [..] gdy organ władzy lokalnej,
zgodnie ze swoimi wieloletnimi uprawnieniami, chce w przypadkach
szczególnie uzasadnionych odwołać nauczyciela z tego stanowiska w
czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Protestujemy tu –
przeciw odebraniu uprawnienia wójta/ burmistrza/ prezydenta do
odwołania dyrektora.
4.
Nowelizacja (druk UD227) wprowadza
przepisy karne, których celem jest pociągnięcie osób kierujących
szkołami/placówkami do "odpowiedzialności karnej za przekroczenie
uprawnień lub niedopełnienie obowiązków w zakresie opieki lub
nadzoru nad małoletnim, powodujących szkodę tego małoletniego".
Nasze uwagi:
Odpowiedzialność karna stosowana jest
przez organa do tego powołane i wszelkie czyny zagrażające uczniom
luba naruszające prawo w innych dziedzinach są obecnie zagrożone
interwencją prokuratury i sądu. Dlaczego zatem urzędnikom
oświatowym, zajmującym się odpowiedzialnością zawodową chce się dać
uprawnienia i wytyczne do działań zbliżonych do prokuratorskich?
To pomysł nieznany w polskiej oświacie w całej jej historii.
Środowisko dyrektorów, samorządowców, nauczycieli jednoznacznie
odbiera ten gest projektodawcy jako demotywujący „efekt mrożący”.
5. W projekcie nr.
UD 228 (pkt 9.) zamieszczono plan zmiany sposobu dokonywania
oceny pracy dyrektora szkoły oraz dyrektora placówki
doskonalenia nauczycieli, w taki sposób aby o ostatecznym wyniku
tej oceny decydował kurator oświaty.
Nasze uwagi:
Aktualnie musi dojść do
porozumienia organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego
w tej sprawie. Zmiany wprowadzą naruszenie prawa samorządu do
wpływania na wynik oceny. Konieczność uzyskania porozumienia
między kuratorem a wójtem/ burmistrzem/ prezydentem daje dziś pole
do debaty nad funkcjonowaniem szkoły w konkretnym mieście, wsi,
miasteczku, zmusza do refleksji nad decyzjami urzędników.
6. W projekcie
(druk nr. UD 228, pkt 10). Zamieszcza się pomysł zawieszania
dyrektora szkoły w pełnieniu obowiązków po wiążącym wniosku kuratora.
Ma to następować „w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z
zagrożeniem bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć organizowanych
przez szkołę”.
Nasze uwagi:
Trudno nam znaleźć powody dla których
w ramach nadzoru pedagogicznego mogłyby zachodzić „sprawy
niecierpiące zwłoki”, inne niż niezgodność poglądów kuratora i
dyrektora na wybrane działania szkoły. Postępowanie dyrektorów
wymagające tak nagłych decyzji jest zazwyczaj związane z czynami
karalnymi i nie wchodzi w zakres regulacji oświatowych. O
ujawnionych przestępstwach urzędnicy kuratoryjni powinni
niezwłocznie informować organa ścigania. Próba przyjęcia podobnych
działań w zakresie nadzoru pedagogicznego brutalizuje życie
publiczne wokół szkoły - trudno znaleźć powody do tak pilnego
odsuwania dyrektora od pracy kierowniczej, a niebędącego
przestępstwem karnym.
7. W pkt.11. (UD
228) planuje się obowiązek uzyskiwania pozytywnej opinii
kuratora/organu nadzoru – przed rozpoczęciem zajęć
prowadzonych przez organizacje pozarządowe. W celu uzyskania tej
opinii dyrektor nie później niż na dwa miesiące przed
rozpoczęciem zajęć, będzie przekazywał kuratorowi oświaty
program zajęć oraz materiały wykorzystywane do realizacji programu
zajęć, dopiero po tym pozwoleniu kuratora sprawę będą mogli
rozpatrzeć rodzice. Decyzja kuratora zapadać ma do 1 miesiąca.
Nasze uwagi:
Oznacza to ok. trzymiesięczną blokadę
działań nauczycieli, którzy powszechnie korzystają z różnych form
dydaktycznych, pomysłów organizacji pozarządowych. Należy zauważyć
że w takim razie także inicjatywy rodziców w tym zakresie -
zaproponowane szkole, będą podlegały cenzurze kuratora. W
Polsce działają tysiące organizacji – w tym wspierających szkoły,
wzbogacających życie szkoły, przynoszących inspiracje edukacyjne.
Dziś już prawo wymaga akceptacji rodziców dla takich działań.
Wręcz szykaną wobec twórców nowych metod pracy dla szkół jest
zmuszanie do wczesnego formalizowania materiałów, w celu i
poddania ich osądowi kuratora. Materiały nauczycieli są
przygotowywane w trybie ciągłym, doskonalone. Nie sposób wszystkich
opracować w wersji ostatecznej na całe miesiące przed użyciem.
Nauczyciele w Polsce mają prawo wyboru materiałów dydaktycznych i
metod pracy.
Apelujemy
do Państwa Posłów o odrzucenie w Sejmie ww. projektów, ponieważ
zmierzają one do podważenia konstytucyjnych zasad partycypacji
obywateli w tworzeniu systemu edukacji, pomocniczości państwa,
zgodnie z którą każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te
zadania, które nie mogą być skutecznie zrealizowane przez szczebel
niższy lub same jednostki działające w ramach społeczeństwa. Zasady
powyższe opisuje ww. Konstytucja RP w Preambule: „ustanawiamy
Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla
państwa oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości,
współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie
pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot”.
Projektowane zmiany prowadzą do likwidacji autonomii szkół i
samorządów lokalnych, co wywoła marazm, rezygnację z wszelkiej
działalności ponad urzędowe schematy, strach przed karą za
wyróżnianie się.
Zwracamy się z tym apelem do
wszystkich posłów na Sejm RP.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, zrzeszające
około 6000 osób.
Zarząd OSKKO.