Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
(OSKKO) ws. rządowych założeń zmian w nadzorze pedagogicznym,
owocujących centralizacją zarządzania oświatą, naruszeniem idei
partycypacji obywatelskiej i pomocniczości państwa, uczynieniem
szkoły publicznej – szkołą państwową.
Dotyczy:
projektów z Wykazu prac legislacyjnych i
programowych Rady Ministrów, numer projektu: UD228, UD227:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz
niektórych innych ustaw. [Organ odpowiedzialny za
opracowanie projektu MEiN; Osoba odpowiedzialna za
opracowanie projektu - Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu;
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM - II kwartał 2021
r.]
Nawiązuje też do
projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 maja
2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru
pedagogicznego.
Szanowni Panowie: Prezes Rady Ministrów, Minister Edukacji i Nauki.
Państwo: Posłowie, Senatorowie,
Samorządowcy. Rodzice, Nauczyciele i Dyrektorzy. Media.
W nawiązaniu do ww. prac KPRM, zwracamy
się do Państwa z apelem rezygnację z planów zmian w nadzorze
pedagogicznym, opracowywanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki,
prowadzących do naruszenia konstytucyjnej zasady pomocniczości
państwa i uczynienie polskiej szkoły publicznej ponownie
centralnie sterowaną, przestarzałą instytucją.
Jako kadra kierownicza oświaty,
specjaliści zarządzania oświatą, a przede wszystkim nauczyciele,
przestrzegamy przed obojętnością opinii publicznej wobec niżej
opisanych zmian, decydujących o tym, czy szkoła będzie miejscem
demokratycznym, nagradzającym kreatywność i odwagę myślenia
nauczycieli, rodziców, uczniów, czy skostniałą instytucją rodem z
ubiegłego wieku, całkowicie podporządkowaną władzy centralnej,
odległej od miejsca, gdzie funkcjonuje szkoła. Poniżej omawiamy
najistotniejsze konsekwencje projektu ustawy oraz rekomendujemy
niezbędne i pilne działania w celu naprawy sytuacji.
PLAN SCENTRALIZOWANIA WŁADZY NAD SZKOŁĄ,
UBEZWŁASNOWOLNIENIA SAMORZĄDÓW I SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH, ZMIANY
SZKOŁY PUBLICZNEJ W PAŃSTWOWĄ.
W założeniach projektów
z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, numer
projektu: UD228, UD227: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo
oświatowe oraz niektórych innych ustaw zwracamy uwagę na
następujące plany:
1. Wprowadzenie
(w pkt 2.) konieczności uzyskania pozytywnej opinii
kuratora (a więc urzędnika państwowego podległego ministrowi)
podczas powierzania stanowiska dyrektora szkoły/placówki oraz
powoływania na ww. stanowisko;
Nasze
uwagi: Aktualnie prawo nakazuje osiągnięcie porozumienia
kuratora organu sprawującego nadzór pedagogiczny z organem
prowadzącym (czyli najczęściej kuratora z wójtem /burmistrzem
/prezydentem miasta). Stanowczo protestujemy przeciw zaburzeniu
równowagi wpływów władzy samorządowej i władzy centralnej wobec
kluczowego w szkole stanowiska dyrektora szkoły publicznej
samorządowej
2. Zwiększenie (w pkt. 3)
liczby przedstawicieli kuratora w komisjach konkursowych - z trzech
do pięciu, z zastrzeżeniem, że kurator może zgłosić
mniejszą liczbę swoich przedstawicieli w pracach komisji, ale
niezależnie od ich liczby, w głosowaniu zawsze przysługiwać będzie
im łącznie pięć głosów.
Organ prowadzący (a więc wójt, burmistrz
prezydent) nadal będzie miał w konkursie 3 głosy, podobnie nie
zmienia się liczby rodziców, nauczycieli, związkowców.
Nasze
uwagi:
Oznacza to, że zajdzie zakłócenie równowagi liczby członków
komisji konkursu wyłaniającego dyrektora szkoły, co stanowi
naruszenie umowy zawartej przez społeczeństwo z władzą podczas
reformy samorządowej, przejęcia szkół przez samorządy u progu
transformacji ustrojowej Polski.
Dotychczas samorząd lokalny (organ prowadzący) prowadzący szkołę i
przedstawiciel władzy centralnej (organ sprawujący nadzór
pedagogiczny - kurator) mieli równą liczbę głosów: po 3. Propozycja
wprowadzenia przewagi jednego z organów zmienia ustrój szkolny na
scentralizowany. Należy tu pamiętać, że również bez zmian
proponuje się pozostawić liczbę głosów rodziców, nauczycieli,
związków zawodowych, rezygnując z umowy traktowania wszystkich stron
partnersko, na podstawie umowy społecznej funkcjonującej ok. ćwierć
wieku.
Jednocześnie
publiczne ogłoszenie w tekście projektu rzeczywistego braku
zainteresowania ideą konkursu na stanowisko dyrektora wyraźnie
widzimy w propozycji brzmiącej "organ sprawujący nadzór pedagogiczny
będzie mógł zgłosić mniejszą liczbę swoich przedstawicieli w pracach
komisji, którym w głosowaniu zawsze przysługiwać będzie łącznie 5
głosów". A priori zakłada się, że niewiele znaczy przebieg konkursu
i wydelegowani urzędnicy kuratorium oświaty mają dysponować nawet
głosami urzędników nieobecnych, którzy nie wysłuchali kandydatów
podczas posiedzenia komisji.
3. Przejęcie przez kuratora decyzji o
odwołaniu dyrektora. W pkt 4. planuje się „wprowadzenie
możliwości złożenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny
wniosku do organu prowadzącego szkołę lub placówkę o odwołanie
dyrektora szkoły lub placówki w czasie roku szkolnego bez
wypowiedzenia, w przypadku gdy dyrektor ten nie zrealizuje w
ostatecznym terminie wskazanym przez organ sprawujący nadzór
pedagogiczny zaleceń wynikających z przeprowadzonych czynności z
zakresu nadzoru pedagogicznego”.
Jeśli organ prowadzący nie odwoła dyrektora szkoły lub placówki w
określonym terminie, „wygaśnięcia powierzenia stanowiska dyrektora
szkoły lub placówki dokona organ sprawujący nadzór pedagogiczny[].
Nasze
uwagi:
Niewyjaśnione pozostaje co oznacza plan odwołania dyrektora
po niewykonaniu: „zaleceń wynikających z przeprowadzonych
czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego”.
Katalog spraw „wynikających z przeprowadzonych czynności z
zakresu nadzoru pedagogicznego” może być dowolnie obszerny –
właściwie tak rozumiane działanie wobec dyrektora może nastąpić z
dowolnego powodu, co więcej ubezwłasnowolniony pozostaje
samorząd lokalny, gdyż przy jego niezgodzie na takie działania
urzędników państwowych, dyrektora odwoła się wbrew woli samorządu.
Podobne
rozwiązania projektodawcy proponują wobec usuwania dyrektora
przez sam samorząd, ponieważ proponuje się: „wprowadzenie
konieczności uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty [..]
gdy organ władzy lokalnej, zgodnie ze swoimi wieloletnimi
uprawnieniami, chce w przypadkach szczególnie uzasadnionych
odwołać nauczyciela z tego stanowiska w czasie roku szkolnego
bez wypowiedzenia.
Protestujemy
tu – także - przeciw odebraniu uprawnienia wójta/ burmistrza/
prezydenta do odwołania dyrektora. Jest to zaprzeczeniem idei
Polski Samorządowej – idei, która przeobraziła szkołę w Polsce,
wprowadziła ją w świat demokracji i społeczeństwa obywatelskiego.
PLAN SPRAWOWANIA KONTROLI NAD SZKOŁĄ
METODAMI „ZARZĄDZANIA STRACHEM”.
1. W założeniach ww.
ustawy, w projekcie numer UD227, czytamy że:
Projektowana nowelizacja wprowadza
przepisy karne, których celem jest pociągnięcie osób kierujących
szkołami/placówkami do "odpowiedzialności karnej za przekroczenie
uprawnień lub niedopełnienie obowiązków w zakresie opieki lub
nadzoru nad małoletnim, powodujących szkodę tego małoletniego".
Nasze
uwagi:
Odpowiedzialność karna stosowana jest dziś przez organa do
tego powołane i wszelkie czyny zagrażające uczniom luba naruszające
prawo w innych dziedzinach są obecnie zagrożone interwencją
prokuratury i sądu. Dlaczego zatem urzędnikom oświatowym,
zajmującym się odpowiedzialnością zawodową chce się dać uprawnienia
i wytyczne do działań zbliżonych do prokuratorskich? To pomysł
nieznany w polskiej oświacie w całej jej historii.
2. W projekcie nr. UD 228 (pkt 9.)
zamieszczono plan zmiany sposobu dokonywania oceny pracy
dyrektora szkoły oraz dyrektora placówki doskonalenia
nauczycieli, w taki sposób aby o ostatecznym wyniku tej oceny
decydował kurator oświaty.
Nasze
uwagi:
Aktualnie musi dojść do porozumienia organu prowadzącego
i organu nadzoru pedagogicznego w tej sprawie. Zmiany wprowadzą
naruszenie prawa samorządu do wpływania na wynik oceny.
Konieczność uzyskania porozumienia między kuratorem a wójtem/
burmistrzem/ prezydentem daje dziś pole do debaty nad
funkcjonowaniem szkoły w konkretnym mieście, wsi, miasteczku, zmusza
do refleksji nad decyzjami urzędników. Nie wolno tego osiągnięcia
demokracji, doskonalonego już od 3 dekad likwidować.
3. W projekcie nr. UD 228, pkt 10.
Zamieszcza się pomysł zawieszania dyrektora szkoły w pełnieniu
obowiązków po wiążącym wniosku kuratora. Ma to następować „w
sprawach niecierpiących zwłoki związanych z zagrożeniem
bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę”.
Nasze
uwagi:
Trudno nam znaleźć powody dla których w ramach nadzoru
pedagogicznego mogłyby zachodzić „sprawy niecierpiące zwłoki”, inne
niż niezgodność poglądów kuratora i dyrektora na wybrane działania
szkoły. Postępowanie dyrektorów wymagające tak nagłych decyzji
jest zazwyczaj związane z czynami karalnymi i nie wchodzi w zakres
regulacji oświatowych. O ujawnionych przestępstwach urzędnicy
kuratoryjni powinni niezwłocznie informować organa ścigania. Próba
przyjęcia podobnych działań w zakresie nadzoru pedagogicznego
brutalizuje życie publiczne wokół szkoły - trudno znaleźć powody do
tak pilnego odsuwania dyrektora od pracy kierowniczej, a niebędącego
przestępstwem karnym.
4. W pkt.11. planuje się obowiązek
uzyskiwania pozytywnej opinii kuratora/organu nadzoru
– przed rozpoczęciem zajęć prowadzonych przez organizacje
pozarządowe. W celu uzyskania tej opinii dyrektor nie później
niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem zajęć, będzie przekazywał
kuratorowi oświaty program zajęć oraz materiały wykorzystywane do
realizacji programu zajęć, dopiero po tym pozwoleniu kuratora
sprawę będą mogli rozpatrzeć rodzice. Decyzja kuratora zapadać
ma do 1 miesiąca.
Nasze
uwagi:
Oznacza to ok. trzymiesięczną blokadę działań nauczycieli,
którzy powszechnie korzystają z różnych form dydaktycznych, pomysłów
mniejszych i większych stowarzyszeń. Należy zauważyć że w takim
razie także inicjatywy rodziców w tym zakresie -
zaproponowane szkole, będą podlegały cenzurze kuratora.
W Polsce
działają tysiące organizacji – w tym wspierających szkoły,
wzbogacających życie szkoły, przynoszących inspiracje edukacyjne.
Dziś już prawo wymaga akceptacji rodziców dla takich działań
edukacyjnych, nie jest zrozumiałe odbieranie im przez kuratora prawa
do decydowania o edukowaniu ich dzieci, w zakresie niewchodzącym do
podstaw programowych przedmiotów szkolnych.
Wręcz szykaną
wobec twórców nowych metod pracy dla szkół jest zmuszanie do
wczesnego formalizowania materiałów i poddawania ich osądowi
kuratora – z oceną poglądów pedagogicznych i światopoglądowych
włącznie. Materiały nauczycieli są przygotowywane w trybie ciągłym,
doskonalone. Nie sposób wszystkich opracować w wersji ostatecznej na
całe miesiące przed użyciem. Wie to każdy trener nauczycielski,
edukator.
Nauczyciele
w Polsce mają prawo wyboru materiałów dydaktycznych i metod
pracy. Odbieranie im swobody działań zabija kreatywność
poszczególnych nauczycieli. Szkoła stanie się bez tej wolności
miejscem nudnym, nierozwijającym w uczniach wolności i radości
tworzenia, które jest podstawą współczesnej edukacji – skierowanej
ku przyszłości.
Wprowadzenie
takich ograniczeń – biorąc pod uwagę ww. zapowiedzi zawieszania i
usuwania dyrektorów po niewykonaniu zaleceń kuratora, groźby sankcji
karnych - wywoła marazm, rezygnację z wszelkiej działalności ponad
urzędowe schematy, strach przed karą za wyróżnianie się.
PLANY SKUTKUJĄCE ODEJŚCIEM OD
NOWOCZESNEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI EDUKACJI i PROFESJONALNEGO
ZARZĄDZANIA.
1. W treści projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia
25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru
pedagogicznego minister właściwy ds. edukacji zaplanował
likwidację jakościowego badania pracy szkoły metodą ewaluacji
zewnętrznej. Pozostawia się monitorowanie i kontrolę.
Nasze
uwagi:
Ewaluacja jest procesem gromadzenia, analizowania i
komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych
przez szkołę. Jest procesem ciągłym, a jej wyniki służą poprawie i
doskonaleniu prowadzonych działań. To jedyny tak nowoczesny proces
zapewniania jakości używany w polskiej oświacie. Rezygnacja z
niego na rzecz jedynie kontrolowania jest krokiem cofającym
zapewnianie jakość edukacji w Polsce do czasu sprzed reformy na
przełomie wieków.
2. Projekt „umożliwienia pozyskania
danych osobowych i dziedzinowych nauczycieli przez Zakład
Ubezpieczeń Społecznych w celu prowadzenia analiz przyczyn
nieobecności nauczyciela w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego lub
czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby oraz przygotowywania
badań, prognoz []”
Nasze
uwagi:
To szkodliwy pomysł: rządowa instytucja ma tu otrzymać
dane wrażliwe pracowników szkół, o stanie ich zdrowia i
prowadzonej terapii - dotąd dostępne lekarzom orzekającym o stanie
zdrowia i podlegających w tym zakresie kontroli właściwych
urzędników, a teraz udostępniane urzędnikom i analitykom.
Zmniejsza to bezpieczeństwo danych pracowników i – co należy
zbadać – zapewne narusza przepisy RODO.
WNIOSKI KOŃCOWE.
Uzasadniając swe daleko idące plany zmian
w oświacie publicznej, projektodawca pisze m.in.: „projektowane w
ustawie rozwiązania przyznają większe niż dotychczas uprawnienia
kuratorowi oświaty. Tym niemniej z przepisów Konstytucji RP nie
wynika, aby sprawami dotyczącymi oświaty czy edukacji publicznej
musiał zajmować się samorząd terytorialny, a w szczególności
sprawami dotyczącymi: wyboru dyrektora, zawieszenia dyrektora,
odwołania dyrektora czy wyboru określonej liczby członków komisji
konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły
lub placówki”.
Pragniemy zauważyć, że Konstytucja nie
zawiera również informacji, by ww. miał się zajmować minister
edukacji, a w ustawie oświatowej wprost wymienia się do większości
tych zadań samorząd.
Apelujemy do pomysłodawców ww.
projektów o odstąpienie od wyżej przez nas opisanych działań,
ponieważ zmierzają one do podważenia wielkiego osiągnięcia polskiej
demokracji jakim jest idea Polski Samorządowej – zapewniającej
partycypację obywateli w tworzeniu systemu edukacji, opartej o
zasadę pomocniczości państwa, zgodnie z którą
każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które
nie mogą być skutecznie zrealizowane przez szczebel niższy lub same
jednostki działające w ramach społeczeństwa.
Zasady powyższe opisuje ww. Konstytucja RP w
Preambule:
„pomni gorzkich doświadczeń z czasów, gdy podstawowe
wolności i prawa człowieka były w naszej Ojczyźnie łamane, pragnąc
na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie, a działaniu instytucji
publicznych zapewnić rzetelność i sprawność, w poczuciu
odpowiedzialności przed Bogiem lub przed własnym sumieniem,
ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa
podstawowe dla państwa oparte na poszanowaniu wolności i
sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na
zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich
wspólnot.
Zwracamy się z
tym apelem do wszystkich adresatów naszego stanowiska:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry
Kierowniczej Oświaty, zrzeszające około 6000 osób.
Zarząd OSKKO