Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
(OSKKO) ws. zmian w prawie oświatowym
owocujących centralizacją zarządzania oświatą, naruszeniem idei
partycypacji obywatelskiej i pomocniczości państwa.
Dotyczy:
projektów – druki nr:
UD228, UD227: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz
niektórych innych ustaw.
przejdź na
stronę stanowiska OSKKO >>>
Stanowisko Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) ws. rządowych
założeń zmian w nadzorze pedagogicznym, owocujących centralizacją
zarządzania oświatą, naruszeniem idei partycypacji obywatelskiej i
pomocniczości państwa, uczynieniem szkoły publicznej – szkołą
państwową.
Dotyczy: projektów z Wykazu prac
legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, numer projektu: UD228,
UD227: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz
niektórych innych ustaw. [Organ odpowiedzialny za opracowanie
projektu MEiN; Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu -
Dariusz Piontkowski Sekretarz Stanu; Planowany termin przyjęcia
projektu przez RM - II kwartał 2021 r.]
Nawiązuje też do projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji i
Nauki z dnia 25 maja 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w
sprawie nadzoru pedagogicznego.
przejdź na
stronę stanowiska OSKKO >>>
Przedstawiciele
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty,
Unii Metropolii Polskich, Związku Miast Polskich,
Związku Powiatów Polskich, Związku Gmin Wiejskich, Związku
Nauczycielstwa Polskiego, ale też reprezentanci rodziców, uczniów, szkół
niepublicznych i organizacji społecznych podpisali się pod apelem
przeciw próbom centralizacji i upartyjnienia systemu edukacji w
Polsce.
Stanowisko
Rzecznika Praw Obywatelskich ws. planowanych zmian
Rzecznik Praw Obywatelskich jest
zaniepokojony projektem nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który
może doprowadzić do znaczącej przebudowy ustroju szkolnego (projekt
nr UD227). Przedstawiając min. Przemysławowi Czarnkowi swe krytyczne
uwagi, RPO apeluje o odstąpienie od prac nad tymi zmianami.
Rzecznik dostrzega skalę protestu
środowisk oświatowych wobec nich. Po niezwykle trudnym roku
pandemii, kiedy szkoły musiały zmierzyć się z wieloma wyzwaniami,
zasługują one na życzliwe podejście oraz spokój, sprzyjający
refleksji nad pożądanym kierunkiem zmian. A celem powinna być szkoła
bardziej demokratyczna, kreatywna, odważna w działaniach i przyjazna
wszystkim pracującym na rzecz poprawy jakości nauczania.
Pobierz stanowisko Rzecznika Praw
Obywatelskich (PDF)
Protest pod kancelarią premiera
(21.06.2021)
Przedstawiciele samorządów, uczniowie, rodzice,
organizacje nauczycielskie i społeczne sprzeciwiają się
rządowym planom zmian w oświacie, które grożą
centralizacją systemu edukacji. Projekt nowelizacji
zakłada, że kontrolę nad szkołami przejmą kuratoria
oświaty. To one będą miały decydujący wpływ na wybór i
odwołanie dyrektorów placówek, ofertę zajęć
edukacyjnych, a nawet likwidację szkół.
Pod apelem przeciw próbom centralizacji i upartyjnienia systemu
edukacji w Polsce podpisują się organizacje samorządowe (Unia
Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Związek Powiatów
Polskich, Związek Gmin Wiejskich), przedstawiciele środowiska
nauczycielskiego (Związek Nauczycielstwa Polskiego, Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty), reprezentanci rodziców,
uczniów, szkół niepublicznych oraz organizacji społecznych.
Marek Pleśniar, dyrektor Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, dodaje:
Teraz prawo
nakazuje osiągnięcie porozumienia kuratora z organem
prowadzącym, czyli najczęściej z wójtem lub z
burmistrzem czy prezydentem miasta. Nie zgadzamy się
na zaburzenie dotychczasowej równowagi władzy
samorządowej i władzy centralnej, wobec kluczowego w
szkole stanowiska dyrektora szkoły. To zerwanie
umowy zawartej przez społeczeństwo z władzą podczas
reformy samorządowej i przejęcia szkół przez
samorządy u progu transformacji ustrojowej Polski.
|
pełna informacja nt.
protestu >>>
Informacja OSKKO dla mediów (22.06.2021)
OSKKO protestuje przeciw
niespotykanym w polskim prawodawstwie, w całej jego historii, próbom
wprowadzenia do szkół prawa karnego jako elementu nadzoru
pedagogicznego.
Powierzenie urzędnikom kuratoryjnym zadania śledzenia, monitorowania
działań szkoły w celu ukarania dyrektora więzieniem za nieprawidłowe
wykonywanie pracy zawodowej jest zarówno niezgodne z prawem jak i
zupełnie zbędne. Za przestępstwa wszyscy, w tym nauczyciele i
dyrektorzy są poddani działaniu prawa karnego, niewchodzącego w
obszar badania jakości pracy szkoły. Za błędy i niedociągnięcia
zawodowe - stosuje się dziś kary porządkowe, postępowanie
dyscyplinarne, ocenianie pracy - z pozbawieniem stanowiska włącznie
oraz przebieg pracy wpływa na wyniki kolejnych konkursów na
stanowisko dyrektora.
Jest to typowe zarządzanie strachem, które zaowocuje pozbyciem się
ze szkół dyrektorów i nauczycieli niewygodnych, nielubianych przez
władze aktualnie rządzącej partii, spowoduje sprowadzenie kadry
kierowniczej oświaty do roli zastraszonych, posłusznych wykonawców.
Nikt kreatywny, odważny, z zasadami nie przyjmie takiego stanowiska
pracy.
Przypomina to złe czasy nomenklatury partyjnej z okresu PRL, gdzie
bez akceptacji partii nie można było zostać (i pozostać) dyrektorem
szkoły.
Pozostaje niezrozumiałym jakikolwiek inny cel takiego projektu
"prawa", poza przejęciem niepodzielnej władzy nad oświatą, bez
wpływu samorządów, rodziców, nauczycieli, organizacji lokalnych.
Stanowisko Pomorskiej Rady Oświatowej
(8.07.2021)
Pobierz całe stanowisko Pomorskiej Rady
Oświatowej (PDF)
Stanowisko
Stowarzyszenia Dyrektorów Wrocławskich Szkół Podstawowych
(15.07.2021)
Pobierz całe stanowisko
STOWARZYSZENIA DYREKTORÓW
WROCŁAWSKICH SZKÓŁ PODSTAWOWYCH (PDF)
|